Wat is een zorgwoning?
Een mantelzorgwoning is juridisch gezien een bijgebouw, tijdelijk bestemd voor wonen, die zonder vergunning in de tuin geplaatst mag worden. Dus geen tijdrovende vergunningaanvraag. Dat is een goed begin! Er zijn wel regels waaraan de woning moet voldoen.
Welke regels zijn er?
Er zijn een paar regels waaraan de woning moet voldoen. Het chalet moet tenminste een meter achter de voorgevelrooilijn van de hoofdwoning komen en er mag niet meer dan de helft van de achterliggende tuin bebouwd worden. Een achtertuin van 120 vierkante meter betekent dus dat de zorgwoning niet groter dan 60 vierkante meter mag zijn. Heb je overige bebouwing in de tuin staan zoals een schuur of garage? Dan gaan deze vierkante meters nog af van die 60 vierkante meter. Een woning met een plat dak mag niet hoger zijn dan 3 meter. Een chalet met een zadeldak mag niet hoger gebouwd worden dan 3,5 meter. Het is niet mogelijk om een verdieping bovenop de zorgwoning te bouwen.
Deze wet- en regelgeving is afkomstig van de Rijksoverheid. Die regels overstijgen lokale regelgeving, zoals een bestemmingsplan of welstandsvoorschriften. Met de invoering van de Omgevingswet kan het wel zo zijn dat uw gemeente op dit punt eigen beleid heeft gemaakt. Dat is dus goed om even te checken. Als dat niet het geval is, blijft de landelijke regelgeving gewoon van kracht.
Is er een mantelzorgverklaring nodig?
De gemeente kan voor de bouw van de woning vragen om een mantelzorgverklaring: een brief van een arts of thuiszorgverpleegkundige waarin de noodzaak van meer dan reguliere mantelzorg wordt vastgesteld. Sommige huisartsen of thuiszorgorganisaties geven niet zo’n verklaring af voor hun eigen patiënten. Veel gemeenten vragen er niet om, zeker niet als de beoogde bewoner een 70-plusser is. Wij kennen een keuringsarts die goed op de hoogte is van de regelgeving en in (bijna) alle andere gevallen zo’n verklaring afgeeft.
Moet de woning weer weg, zodra de mantelzorgrelatie stopt?
Het gebouw is tijdelijk bestemd voor wonen. Maar als de zorgvrager er niet meer in verblijft, hoeft het gebouw niet weg. De gemeente kan wel eisen dat er niet gedoucht of gekookt mag worden en het dus geen woonruimte meer is. Het gebouw kan dan wel blijven staan, bijvoorbeeld als atelier of kantoor. Veel gemeenten handhaven hier helemaal niet op; als zo’n woning er eenmaal staat, gaat het vaak helemaal nooit meer weg.
Wat is het afwerkingsniveau van een zorgwoning?
Het casco van de woningen bouwen wij in staalframe. Dus erg sterk en stabiel, veel strakker en degelijker dan bouwen met bijvoorbeeld houtskeletbouw.
Het afwerkingsniveau van onze basistypes zorgwoningen is standaard hoog. Ook is het chalet zeer goed geïsoleerd. Zeker gezien de hoge energieprijzen is dat een groot winstpunt voor u. Daarnaast is de woning onderhoudsarm. De buitengevels zijn gemaakt van hoogwaardige kunststof (merk Fortalit) en plaatwerk van het merk Volkern. De dakbedekking is van het merk EPDM en de kunststof kozijnen zijn van hoge kwaliteit door hun kleurvastheid. Maar ook door sterkte vanwege het in de binnenkant van het profiel gebruikte staal.
De keuken is van alle gemakken voorzien: inductiekookplaat, afzuigkap, koelvriescombinatie, vaatwasser, spoelbak, combimagnetron of oven. De keukenapparatuur is overwegend van de vertrouwde merken Inventum of Siemens.
De badkamer heeft een douchebak met een lage instap, ideaal voor als u wat lastiger ter been bent. De douchebak is tot het plafond afgewerkt met wit van het merk Fibo Trespo met tegelprint en heeft een sierradiator. Ook is er een badmeubel waar u spullen in kwijt kunt zoals handdoeken en een föhn. Daarboven hangt een spiegel met en lamp. Handig om na het douchen gelijk uw haar te doen.
Door de hele woning is laminaat gelegd. Behalve in het toilet en de badkamer. Daar liggen waterbestendige vloertegels. De wanden in de hele woning zijn keurig afgewerkt met vliesbehang en vervolgens gesausd. Het plafond is gemaakt van plafondplaten van het merk Agnes. Het enige wat u nog hoeft te doen is de gordijnen ophangen. Daarna is het alleen nog maar een kwestie van uw spullen in de woning zetten. Welkom thuis, veel woonplezier!
Hierboven noemen wij merknamen van materialen. Wij hebben de afgelopen jaren gemerkt dat de beschikbaarheid van bouwmaterialen niet altijd gegarandeerd is door verschillende omstandigheden waar we, helaas, geen invloed op hebben. Zoals de coronacrisis of de oorlog in Oekraïne. Als een bouwmateriaal tijdelijk niet beschikbaar is, gebruiken wij een gelijkwaardig materiaal.
Hoe verloopt de betaling van de woning?
Zodra de opdracht definitief is, vragen wij een eerste betaling van 50%. Met dat geld kunnen wij de benodigde materialen voor uw woning bestellen. Omdat de prijzen en beschikbaarheid van bouwmaterialen erg in beweging zijn, bestellen wij de materialen zo snel mogelijk nadat we opdracht hebben gekregen. Als de ruwbouw af is, met andere woorden wanneer het dak erop staat, volgt de tweede factuur (30%). Bij de oplevering in de fabriek volgt de laatste termijn van 20%. De zorgwoning gaat pas op transport nadat de laatste termijn voldaan is.
In hoeverre kunt u de zorgwoning aanpassen?
Wij hebben een aantal basistypes van zorgwoningen ontwikkeld. Op basis van onze kennis en de ervaring die we de afgelopen jaren hebben opgedaan, zijn deze zo goed mogelijk afgestemd op de regelgeving en de wensen van klanten. Deze types zijn ook gespiegeld te bouwen, zodat we rekening kunnen houden met de bezonning en ontsluiting van de woning.
Bij de basistypes kunt u keuzes maken in kleuren van onder andere de buitenwand, het laminaat, de keukenfrontjes en- bladen. Tijdens ons gesprek in de showroom lopen wij met u een keuzelijst door. Voor deze keuzes hoeft u niet extra te betalen.
Door te werken met standaarden houden wij de kosten van de zorgwoningen zo laag mogelijk. Als u wilt afwijken van het basisontwerp, kost dit veel tekenwerk en werkvoorbereiding. Dit geldt ook voor kleine afwijkingen, zoals het verplaatsen van een raam of binnenwand. Als u dat wil, is dat zeker mogelijk. Wij denken graag met u mee. In dat geval worden de extra kosten vooraf aan u geoffreerd.
Er valt van alles te kiezen aan meerwerk om ervoor te zorgen dat u binnenkort in uw droomhuis rondloopt. Voor buiten zijn de volgende mogelijkheden: vorstvrije buitenkraan, extra ledlampen in het overstek, up- en downlights aan de wanden, wandcontactdozen, een andere soort hemelwaterafvoeren en horren voor de ramen. Of wilt u binnen meer extra’s? Dat kan natuurlijk ook: extra ledlampen, dimbaar maken van ledlampen, hotelschakelaars, extra wandcontactdozen, extra UTP-aansluiting, douchestoeltje, armsteunen bij het toilet, alternatief badmeubel, andere kleur badkamerwanden, aanpassingen in de keuken en nog veel meer. Tijdens het showroomgesprek wordt samen met u de meerwerklijst doorgenomen. Vraag gerust aan ons wat alle mogelijkheden zijn.
Hoe wordt de woning naar uw tuin vervoerd en hoe wordt de woning geplaatst en aangesloten?
Dit kunnen wij voor u regelen, maar het staat vrij dit gedeeltelijk of helemaal in eigen beheer te doen. Voor het uitvoeren van deze klussen werken wij samen met drie vaste partners. Dat zijn bedrijven die gespecialiseerd zijn in het transport en plaatsen van de woning.
Het grondwerk en funderen wordt meestal uitbesteed aan bedrijven uit de regio, maar wij zorgen voor de tekeningen en details waaraan het graafwerk en fundatie moeten voldoen. Dit bedrijf zorgt normaal gesproken ook voor de sleuven, kabels en riolering die tussen de hoofdwoning en de zorgwoning lopen. Het aansluiten onder de woning wordt gedaan door onze collega’s van Forrion, een zusterbedrijf van De Wit.
Als de woning is geplaatst en aangesloten, volgt de afwerking. Dat bestaat meestal uit een cementvezelplaat rondom de woning. Als die is aangebracht, wordt de grond weer aangevuld. Onder de woning ligt dan een kruipruimte.
Voor de kosten van transport, plaatsen, grondwerk, funderen, aansluiten en afwerken hanteren wij stelposten. Dat zijn aannames op basis van ervaringsgegevens, aangevuld met de op afstand beschikbare informatie over de plek waar de zorgwoning komt. De werkelijke kosten kunnen dus verschillen van de stelposten, bijvoorbeeld door extra benodigdheden of prijsstijgingen tussen overeenkomst en oplevering. Voorafgaand aan transport en plaatsing komt er altijd iemand ter plaatse de situatie opnemen en de wijze van plaatsen en funderen definitief bepalen.
Heeft u recht op garanties?
Wij willen tevreden klanten. Daar zetten wij ons dan ook 100% voor in. In elk bouwproces kan iets fout gaan, maar dan lossen we dat ook weer zo goed mogelijk op. Het Burgerlijk Wetboek is van toepassing en regelt keurig dat wij als bouwer een goed product leveren. Zo zijn wij bijvoorbeeld tot tien jaar na de oplevering verantwoordelijk voor eventuele tekortkomingen aan het casco van de woning. Ook zijn alle productgaranties van onze leverancier op de woning van toepassing. Zo is de kleurvastheid van bijvoorbeeld de kunststof buitenbekleding voor tien jaar gegarandeerd.
Voor de keukenapparatuur werkt dit net even anders. Hiervoor dient u zelf per mail productgarantie aan te melden, direct na de oplevering en plaatsing. Daarmee komt deze gelijk op uw naam te staan en kunt u met de leverancier rechtstreeks contact opnemen, als daar aanleiding voor is. Dat is wel zo makkelijk.
Hoe lang duurt het bouwen?
De gemiddelde bouwtijd van onze woningen is 4 tot 5 maanden, na ondertekening van het contract en de eerste aanbetaling. In de zomervakantie, met Pasen en Kerstmis kan het enkele weken langer duren.
De woning wordt eerst ingepland in onze productieplanning. De werkvoorbereiders gaan aan de slag met eventueel meerwerk en gekozen afwerking. Daarna worden de materialen besteld. Na ongeveer 2,5 tot 3 maanden komen alle benodigde materialen binnen en beginnen we met bouwen. De ruwbouw duurt gemiddeld 2 tot 3 weken en de afbouw gemiddeld 3 tot 4 weken.
In de fase van de afbouw kunt u op afspraak de vorderingen van uw woning komen bekijken in de fabriek. Als de woning afgebouwd is, nodigen wij u uit voor een oplevering in de fabriek.
Door corona en andere ontwikkelingen in de wereld, waar wij helaas geen invloed op hebben, kan het zijn dat bouwmaterialen of vakbekwame collega’s soms even niet voldoende beschikbaar zijn. Dat kan dan tot vertraging leiden. Wij doen ons uiterste best dat zoveel mogelijk te voorkomen.